Biayai teman lelaki

25 Apr

KUALA LUMPUR: Memakai tudung mencerminkan keimanan seseorang wanita tetapi bagi seorang ‘kupu-kupu siang dan malam’ ini, dia berbuat demikian untuk menyembunyikan kegiatan hariannya.

Di sebalik penampilan itu dia sebenarnya rela menjaja tubuh kepada lelaki yang kehausan seks, sama ada di spa maksiat atau di mana saja lokasi dikehendaki pelanggan.

Pekerjaannya bermula seawal jam 12 tengah hari dan berakhir sehingga jam 3 pagi jika dia memilih melakukan kerja lebih masa selepas selesai kerja tetapnya di spa maksiat di ibu kota yang berakhir sekitar jam 12 tengah malam.

Wartawan Metro Ahad menjejak kegiatan wanita berusia 22 tahun itu selepas menerima maklumat daripada seorang rakan yang pernah melanggannya.

Maklumat diterima mendakwa Lina, yang bekerja di spa maksiat, meletakkan harga tinggi kepada pelanggan yang mahukan khidmatnya di luar.

“Ketika mengambilnya di luar tempat kerjanya kira-kira jam 12.30 pagi, saya seolah-olah tidak percaya ‘kupu-kupu’ yang saya langgan itu bertudung. Bagaimanapun, pakaiannya ketat juga.

“Ketika tiba di hotel tempat saya menginap, dia segera membuka tudung dan ketika itu baru kelihatan tembelangnya,” kata rakan dikenali sebagai Rozman itu.

Menurutnya, dia memperoleh nombor telefon Lina daripada seorang lagi ‘kupu-kupu’ yang sama ‘2×5’ dengan Lina.

“Saya mahu melanggan orang lain, tetapi dia tidak larat buat ‘kerja lebih masa’ lalu memberi nombor telefon Lina. Saya hubungi Lina dan kebetulan dia habis kerja.

“Pada mulanya harga yang ditawarkan RM800 tetapi berasakan tak berbaloi, saya tawar menawar. Kesudahannya dia bersetuju dengan harga RM500 untuk tempoh dua jam. Saya mengambilnya dan baru saya tahu dia bertudung,” katanya.

Rozman berkata, berdasarkan perbualan mereka, Lina mengaku melakukan pekerjaan terkutuk itu kerana teman lelaki.

Katanya, Lina mendakwa teman lelakinya belajar di luar negara.

“Cinta punya pasal, teman lelaki suruh jual ‘body’ kerana upahnya lumayan. Menerusi hasil itu Lina membiayai pengajian teman lelakinya.

“Lina memberitahu, teman lelakinya yang memperkenalkan dia dengan ‘captain’ spa maksiat sehingga dia terjerumus dalam pekerjaan itu,” katanya.

Bagi membuktikan kebenaran dakwaan Rozman, wartawan Metro Ahad menghubungi Lina untuk membawanya keluar, namun cubaan kali pertama gagal kerana dia memberitahu ramai pelanggan sehingga tidak larat membuat kerja luar.

Cubaan kedua berjaya kerana dia sanggup bekerja lebih masa berikutan tidak ramai pelanggan pada hari itu.

Tidak seperti dimaklumkan Rozman, Lina meminta bayaran RM1,000 untuk tempoh dua jam dengan alasan pelanggan baru.

Namun apabila ‘menjual’ nama Rozman, baru Lina bersedia mengurangkan harga kepada RM500.

Wartawan mengambil Lina kira-kira jam 1 pagi di luar tempat dia bekerja. Benar seperti diperkatakan Rozman bahawa Lina bertudung.

Ikuti perbualan wartawan dengan Lina

Wartawan (W): Saya bawa kawan.

Lina (L): Kenapa datang dua orang?

W: Tak apa. Lepas sampai hotel kawan nak pakai kereta jumpa kawan dia.

L: Kita nak pergi hotel mana?

W: Hotel *****

L: Janji 2 jam RM500 tau.

W: Iyalah. Eh… awak pakai tudung?

L: Habis itu, abang tengok saya pakai apa?

W: Tak sangkalah pula.

L: Memang kalau di luar saya pakai tudung. Masuk spa, tukar bajulah.

W: Baju seksi?

L: Iya. Nak tarik perhatian pelanggan.

W: Lama dah kerja?

L: Tak sampai setahun.

W: La… baru lagi. Kenapa kerja macam ini?

L: Nak ‘support boyfriend’ belajar kat ‘overseas’. Saya pun sebenarnya nak sambung belajar juga.

W: Bohonglah.

L: Kalau abang tak percaya sudahlah. Boyfriend saya baru belajar dan saya kenalah tolong. Dia belajar kat Australia, kos tinggi di sana.

W: Kenapa buat macam tu?

L: Kami dah bercinta sejak sekolah lagi, saya buat semua ini untuk dia. Dia bagi jalan, saya buat. Saya bukan baik pun.

W: Banyak ke dapat duit kerja macam ini?

L: Kalau ikutkan, apa yang saya bagi dah lebih daripada cukup, buat kerja ni pendapatannya lumayan tetapi saya juga perlu simpan duit untuk sambung belajar di kolej nanti. Sebab itu saya buat kerja lebih masa dan terima ‘outcall’ (perkhidmatan di luar) pelanggan.

W: Lumayan ke? Berapa banyak awak boleh dapat sebulan kalau macam tu?

L: Boleh tahan, untuk satu pelanggan saya dapat komisen RM100, kalau ada 10 pelanggan sehari ‘income’ dah cukup banyak dah. Biasanya saya kerja 20 hari je sebulan, kurang-kurang pun boleh kumpul RM10,000 sebulan. Kalau kerja lebih, boleh dapat banyak lagi.

Namun kena juga bagi tips kat kapten (bapa ayam) setiap hari. Sehari saya biasanya bagi RM50 hingga RM100, itu tak masuk bayaran tetap untuk kapten yang ‘jaga’ saya di sini. Sebulan saya kena bayar RM3,000. Itu tak termasuk ‘income’ ‘outcall’, saya boleh dapat ekstra RM5,000 sebulan.

W: Kata tadi nak sambung belajar, kat mana?

L: La… dah bagitau tadi nak belajar kat kolej, kat mana tu abang tak perlu tahu. Apasal banyak tanya sangat?

W: Saja.

L: Saya tak sukalah banyak tanya macam ini.

Selepas mendapat maklumat dikehendaki, wartawan memberitahu tidak jadi hendak melanggannya. Lina marah dan meminta RM500 seperti dijanjikan.

Pada mulanya wartawan hanya mahu memberi RM50, tetapi Lina berkeras mahu lebih daripada itu kerana jika tidak, dia tidak mahu turun, malah mengugut mahu menghubungi samseng.

Selepas bertegang urat 15 minit, Lina meminta dibayar RM200 dan dihantar ke lokasi dikehendakinya.

>Berakal tapi kurang panduan agama<

KUALA LUMPUR: Tokoh agama dan penceramah bebas, Fauzi Mustapha, berkata ramai remaja yang terjebak dalam masalah sosial sebenarnya tidak dilengkapkan dengan panduan agama hingga sanggup mengetepikan soal haram dan dosa walaupun memiliki akal serta pendidikan baik.

Mengulas tindakan gadis bernama Lina, 22, yang sanggup menggadai maruah semata-mata untuk mengejar wang dan menanggung sara hidup teman lelakinya yang belajar di luar negara, beliau berkata, pengisian rohani terlalu longgar hingga membuatkan mereka terjebak dengan dosa tanpa pertimbangan sewajarnya.
“Apapun, bagi saya ia (masalah) sebenarnya berpunca daripada pendirian individu itu sendiri,” tegasnya.

Beliau berkata, mereka memberi alasan untuk mendapatkan wang dan pendapatan tetapi sebenarnya turut didorong nafsu dan ini yang dikatakan jiwa serta rohani sangat longgar.
Perunding Pakar Motivasi, Dr Rubiah Kulup Hamzah, pula berkata apa yang berlaku terhadap Lina menunjukkan kepincangan masyarakat yang tidak mengendahkan ilmu agama kepada anak.

“Kita hanya pentingkan soal pencapaian anak dalam akademik tetapi soal agama dan kerohanian diketepi hinggakan mereka (anak) tidak takut hukum-hakam agama.
“Lihat ibu bapa zaman sekarang, mereka bangga anak dapat keputusan cemerlang 10A atau 12A dalam Sijil Pelajaran Malaysia tetapi perkara berkaitan ilmu agama terabai. Fenomena ini sungguh menyedihkan dan perlu ditangani,” katanya.
Menurutnya, dia pernah mengendalikan kes berkaitan seks bebas serta hamil luar nikah dan rata-rata remaja yang terbabit dalam masalah itu dikaburi dengan cinta buta dan sikap individualistik.

“Ada (remaja) yang saya temui mengatakan apa yang mereka lakukan adalah hak individu, malah lebih menyedihkan ada yang berbuat begitu kononnya atas dasar cinta dan pengorbanan mereka untuk kekasih (teman lelaki).

“Iman mereka lemah meskipun ada yang memiliki latar belakang pendidikan dan agama yang baik. Inilah contoh jiwa yang kosong daripada ilmu kerohanian agama,” katanya.
Sementara itu, Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Zainul Rijal Abu Bakar, mengatakan satu faktor yang mendorong gejala sosial berleluasa dan tidak ditakuti remaja kerana ‘kelonggaran’ sistem perundangan di negara ini.
“Kelonggaran yang saya maksudkan itu adalah daripada segi hukuman, ia masih tidak memadai dan terlalu ringan iaitu sekadar membabitkan denda dan penjara, sedangkan dosa yang mereka lakukan itu sangat besar.

“Dalam situasi sekarang, lebih-lebih lagi masalah sosial yang semakin parah hari ini, wajar sekali jika ada satu undang-undang yang boleh menakutkan mereka berbuat demikian dan pada masa sama perlu ada satu formula terapi dan pemulihan yang berkesan untuk golongan itu,” katanya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: